‘Tiga Dara’ The Movie

Tiga Dara is an Indonesian musical/romantic comedy movie made in the 50s starring Chitra Dewi, Mieke Wijaya, and Indriati Iskak – all have become Indonesian movie legends ever since. I don’t know much about Indonesian movies but it’s safe to say that this movie is rather legendary based on the facts that it was remade several times (first in 1980s and another one is due to be released this September). Recently the movie was restored and played in mainstream cinemas across the country, and I had the chance to see it with my family.

What is it about
The movie is about three sisters living with their father and grandmother. They are called Nunung, Nana, and Nenny. Nunung, being the oldest, faces pressure from her father and grandmother because she is not married yet (very relatable isn’t it?). She was forced to meet different men and come to different social events in an attempt to find the one. One day, Nunung met a man called Toto by accident and since then Toto plays an important role in their family.

What I think about it
I have to admit that I was skeptical about watching an old movie especially since it’s still in black and white. Though I love rom-com movies, I am not that keen on today’s Indonesian movies (Except AADC hehehe). But still my mum wanted to go and I thought it would be good to support Indonesian movies.
Surprisingly the movie was successful to keep me hooked, even since the first few minutes. I love the fashion – I’m no fashion expert but who can resist 50s style dresses?, the songs and dialogue are cute, and the storyline surprisingly is still relatable until today!
In the end, I came out of the cinema feeling happy and entertained 🙂

However, I could not help but thinking, back then the society seemed to be more open and permissive than what is portrayed in today’s Indonesian media. In one of the scenes, Nana was shown dancing in a party with some guy, which pretty much very normal today, but not portrayed in mainstream media anymore. Mind you the movie was a big hit back then and as far as my research goes, I don’t find anything that condemns the movie for being “too westernized” and “too vulgar”.

For a movie that was made in the late 50s, I found it very surprising that a lot of things are still very relatable today. Now one question remains in my head; Are we going backwards or is it true that some things never change?
Ah well, no need to take my question seriously. It’s more important not to miss seeing the movie in the cinemas. I did a quick check and they are still playing in several big cinemas in Jakarta this week. Go go go!

P.S my brother made this fan art after we watched the movie.Check out his Facebook Page if you’re interested… Have a good week 🙂

Fan art by my brother
Advertisements

39 thoughts on “‘Tiga Dara’ The Movie”

  1. Lagi banyak judul film Indonesia yg ada “tiga” nya ya, agak bingungin kl ga baca lengkap:)
    Kl kisah 3 dara apa Chris? Terus yg ada Tara Bazo itu film yg mana?
    Ada lagi 3 srikandi ya? 😬

    1. Hehehe kisah tiga dara itu remake nya si tiga dara ini Fee, yg ada si Tara dan juga Shanty. Yg jadi Oma nya Titiek Puspa 👍🏼 wah 3 srikandi aku baru denger.. Lagi ngetop nih kali “tiga” yah 😄

  2. Aku liat thriller nya yg tiga dara, yg maennya shanty kan? Pengen nonton….
    Oh ya aku baru nonton film Indonesia juga filosofi kopi, sewaktu mudik ke Indonesia di pesawat suami nonton film tersebut Dan dia bilang nice movie pas selese nonton, jadi deh nonton juga, Dan memang film yg menarik

    1. Iyaaa bener Yayang, kayaknya bakal lucu ya filmnya. Ah aku malah kelewatan nonton filosofi kopi, disini kalau film Indonesia cepet banget turun dari bioskopnya, kelewatan dikit harus beli dvd nya deh jadinya..

  3. Ahh pengen nonton deh.. Makin kesini film Indonesia makin bagus2..dulu juga ga terlalu suka gimana tp belakangan semanget nontonin film Indonesia..sampe skrg kalo nganggur suka cari2 juga di youtube buat nonton 😀

    1. Kayaknya di Jogja diputer di CGV Blitz lho Gy.. tapi ngga tau masi ada atau ngga hehehe. Nanti juga keluar DVD nya kali ya, soalnya penggemarnya lumayan banyak kayaknya

  4. Would like to watch this but couldn’t go to much places yet. Yes, classic movies sometimes very relatable to today. You’d be surprised that some things never change, or they have been predicting about future (today) ever since

  5. Yang menyenangkan dari film ini, adalah jalan ceritanya yang simple, tapi tetap menghibur. Dan yang lucunya adalah ternyata di akhir 50 an itu anggapan “bahwa wanita harus segera menikah” itu sudah termasuk pendapat jaman dulu (dialog awal antara sang ayah dan sang nenek tetang Nunung yang belum juga menikah di umur hampir 30 tahunan). Menarik bahwa masih banyak hal yang berhubungan dengan kita pada saat ini 🙂

    1. Ih setuju bangeet, ceritanya simpel tapi menghibur banget. Dan itulah aku juga terkaget2 ternyata dari dulu sampe sekarang sama aja yah omongan harus nikah muda itu tetep ada hehe ..

      1. Dan umur segitu di tahun 50an pun gak dianggap telat-telat amat 😀

        Berharap banget film Asrama Dara juga diremake, biar bisa nonton debutnya Suzanna, jaman masih imut-imut dan sebelum jadi Ratu Film Horror Indonesia 🙂

      2. Betul, karir Suzanna justru dimulai dari film-film drama. Bahkan dia pernah dapat penghargaan aktris terbaik se Asia Pasifik di ajang festival apa gitu, saya agak lupa. Dan juga pernah masuk nominasi aktris terbaik di ajang Festival Film Indonesia, meskipun tidak menang (kalau gak salah dikalahkan oleh Jenny Rachman).

        Beliau baru main film-film horror di awal 80an kalau gak salah. Dan mungkin, secara rejeki justru lebih laris di situ. Akhirnya keterusan deh 😀

  6. saya penasaran karena dari sekian banyak film lawas kenapa film ini yang diremake dengan anggaran yang luar biasa.

    sayangnya belum sempet liat ke bioskop waktu penayangannya, sehingga rasa penasaran saya belum terjawab.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s