Bye, Sudirman!

Ketika post ini saya publish, saya sudah meninggalkan daerah Sudirman dan kembali bekerja di daerah Jakarta Selatan, tepatnya Pondok Indah yang ceria. Kenapa ceria, soalnya cuma 30-45 menit dari rumah saya! Hehehehe. Saya nggak pindah kerjaan sih, masih di perusahaan yang sama, tetapi pindah kantor aja. Kemarin ini selama 6 bulan saya ditugaskan di kantor yang di daerah Sudirman, sekarang tugasnya udah selesai dan saya kembali lagi ke kantor Pondok Indah.

Setelah saya pikir pikir, 6 bulan kemarin itu adalah pengalaman yang sangat berharga dan membuat saya merasakan “indahnya” jadi pekerja kantoran di Jakarta pusat. Gedung kantor saya kemarin itu letaknya di pinggir bundaran semanggi, satu gedung dengan kantor – kantor minyak multinasional. Sehari – hari nya saya berpapasan dengan orang – orang berbaju rapih, yang perempuan dengan sepatu hak tinggi dan rambut bergelombang manis seperti habis dari salon, dan yang laki – laki berkemeja rapih, bahkan kadang – kadang berdasi. Saya sendiri? Tetap nge-jeans atau nge-dress hampir tiap hari. Hehehehe. Untungnya kantor saya gaya bajunya kasual sih.. walaupun kadang – kadang saya suka kepengen pakai baju kerja profesional gitu. Maklum, karir saya dimulai dengan magang di agency PR yang juga tidak mengharuskan karyawan nya berpakaian profesional tiap hari, kecuali kalau ada meeting dengan klien. Setelah itu saya lanjut ke advertising agency, lalu ke perusahaan saya yang sekarang ini, jualan minuman hehehe.. tidak ada yang mengharuskan pakai baju profesional ke kantor. Semuanya kasual, asal rapih dan sopan.

Setelah saya pikir pikir lagi, kalau rencana hidup saya berjalan lancar, kayaknya kecil kemungkinan saya akan kembali berkantor di daerah Sudirman/Thamrin dan sekitarnya deh.. hehehe. Jadi 6 bulan kemarin bisa dibilang pertama dan terakhir kalinya. Lalu, apa aja sih yang berkesan selama 6 bulan di Sudirman?

Saya belajar naik kereta api commuter line hampir tiap hari.

Iya, naik kereta api commuter line perlu dipelajari lho teman – teman! Ngga segampang itu lho, beneran deh! Suka duka nya banyak sekali, mulai dari kaki keinjek, dengerin curhatan ibu – ibu, dengerin gosipan ibu – ibu, ikut baca novel orang sebelah sepanjang perjalanan, kereta nya mati ditengah hujan deras dan terpaksa turun di pinggir rel karena kereta nya nggak jalan jalan setelah 45 menit.. sigh.. banyak ya. Tapi yang pasti, walau banyak dukanya, tapi naik commuter line bisa mengantarkan saya ke kantor hanya 25 menit saja, daripada harus menyetir di tengah kemacetan selama 1,5 jam.. lumayan lah ya 🙂

Saya berkenalan dengan Joki 3-in-1 ibu kota

Joki 3-in-1 ini adalah profesi unik yang saya rasa cuma ada di Jakarta. Tahu kan, kalau di daerah Senayan-Sudirman-Thamrin tiap hari kerja ada yang namanya 3-in-1? Jadi 1 mobil harus diisi oleh minimal 3 orang untuk bisa lewat jalan tersebut selama jam yang telah ditentukan. Jika saya sedang harus bawa mobil dan tidak naik kereta, saya kadang – kadang harus melewati daerah 3-in-1 dan terpaksa menggunakan jasa si Joki ini. Bayarannya 20ribu rupiah dari depan kantor saya ke Senayan atau SCBD yang bebas 3-in-1. Agak mahal ya, terutama kalau tiap hari. Tapi kalau sekali – kali aja, gapapa lah. Nah, selama menggunakan jasa joki ini, saya kadang – kadang suka ngajak ngobrol joki nya. Seru juga dengerin cerita mereka, beragam kisahnya. Seringkali jadi bikin mikir, banyak di antara joki tersebut yang sebenarnya masih dalam usia produktif dan sebenarnya bisa saja berusaha untuk mendapatkan pekerjaan lain, tapi banyak juga yang tidak punya pilihan lain.

Saya bisa ikutan keramaian saat Presiden kita baru dilantik

Naah tentang hal tersebut silakan baca tulisan saya yang ini ya.. seru deh pokoknya 😀

Itu aja sih, hal – hal yang sekiranya nggak bisa saya rasakan lagi ketika kembali bekerja di daerah Pondok Indah. Maklum, Pondok Indah kan daerah perumahan sebenernya. Nggak macet, nggak ribet, dekat dari rumah. Jadi, lebih senang mana? Kerja di pusat kota atau di daerah pinggiran seperti sekarang? Hmmm.. 2 – 2nya punya perks yang beda yaa. Tapi saya beruntung bisa merasakan keduanya. Terima kasih, Sudirman dan Jakarta Pusat. Halo Pondok Indah dan Jakarta Selatan, I’m Back!!! 🙂

I commute

Now that I’ve (temporarily) moved office to Sudirman area, I have to commute from my house in South Tangerang everyday. Distance – wise, it’s 19km from my house to the office, in which according to google map should take between 40minutes – 1hour travel time.

In reality, it takes me minimum 1,5hours everyday driving from home to work – even longer when traveling home from work. It is indeed exhausting to drive that long everyday when you obviously still have to give your 100% at the office. During my first days working here I actually did not have any energy left when I reached home on weekdays – around 9PM, and had to leave my house the next morning at 6 the latest.

Feeling knackered almost everyday, I spoke to my colleague and she told me about commuter line! This train system sounds like the perfect option for me. It would only take me 20 minutes from the nearest station from my house to the nearest station from my office.

BUT.. it takes me 20 minutes driving from my house to the train station, and then another 5 minutes with ojek to the office. So in total around 45 minutes. Is it the best option to commute though? Not really.. because there’s also the train drama. I don’t understand why they only have trains every 30 minutes in rush hours, they should have more. With that kind of schedule, the train gets sooo crowded, sometimes you can’t barely step booth feet in the ground!

This is how it looks like inside the train every day! - picture from www.tribunnews.com
This is how it looks like inside the train every day! – picture from http://www.tribunnews.com

See that picture? Yep, that’s my (and lots of other people’s)daily routine when taking the train. The train, simply put – is not the most convenient way to commute but we choose it because we have no better choice. I still drive sometimes, if i need to go somewhere after work. But if I did not have any plans, I’d just take the train and let my personal space be ripped off from me for 20 minutes during the train journey.

However, since it’s still holiday week in Indonesia and I’m not taking my leave, I’m getting the privilege of commuting comfortably! WOOHOOW! Just look at how I could still take this picture below during my usual commuting hours (I take the 7.30/8 AM train).. barely any crowd there!

commuter line
Now this is what happened yesterday..

Okay, okay.. I still did not manage to get a seat. Okay there are still few people standing. I was standing too. But hey, personal space were safe! I did not have to stand so close with other people! I even could take selfies on the train hahaha…

Yesterday’s train ride (and today’s, still) was so comfortable I almost cried tears of joy. Hahahaha. Though I’m very pessimist that this will last, I still hope that one day I can commute comfortably. Well, maybe not in Jakarta 😉

The good in everyone

Yesterday was a long day for me… but it was also an extraordinary day.

It started when I had to go to the immigration office to renew my passport. I was prepared to face long queue because I’ve heard stories that people started to queue as early as 5 AM – even when the office itself opened at 8. Unfortunately I woke up a little bit late and arrived there minutes before 8. Guess what registration number I got? 78. Really, people?!

Since I had nothing to choose, I waited patiently. At around 9 AM, it was already number 50ish’s turn. It’s not that bad, I thought. 20ish people to go. Then suddenly a man came and sat next to me. He asked what number I got, then after knowing that I got number 78, he offered his number, 60. He said his friend suddenly had to leave, so that number was unused. After accepting his number, I offered mine to a woman in front of me, who hold number 94. And she offered hers to another woman, who hold number 100ish. So, thanks to that man and his friend who didn’t show up, I got to save a little bit of time, and so did the two ladies 🙂

In the afternoon, when I was about to left from work, I found out that my car’s battery died and it did not want to start. Lucky I was still in the office, so I could call my friends for help. In the end, Pak Wawam, Taufiq, Kaka, and Disty helped me to get it fixed. Disty even accompanied me to my friend’s house!

I got home at around 10.30 PM, feeling so knackered. But as I lay down in my bed, resting before I sleep.. I can’t help but feeling so thankful. Big or small, I saw the good in everyone. From strangers to my best friends, they made my day and made it so extraordinary! So, thank you! I’m sure it will all come back to you one day 🙂

That moment.

That moment in a meeting with your bosses and the sales director asked: “did u learn this in university?”
I answered “no, i studied advertising.” Which is completely different than my current role.. And got him surprised.

That moment when commercial used to mean advertising to me, now it’s all about profit&loss, margins, and revenue.

While I’m enjoying this current role I am doing every day at work, I do hope that I can go back to what I was supposed to be doing – connecting brands to people and society.

Hopefully soon.